0 Το «Μουσικό Κλειδί» των αδελφών Ντέρκεν στο Αναγνωστήριο Αγιάσου
Print
PDF
Αναρτήθηκε από
Αγιάσος Λέσβου
on Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2016
Ετικέτες
Αναγνωστήριο Αγιάσου
/
Comments: (0)
Το «Μουσικό Κλειδί» των αδελφών Ντέρκεν στο Αναγνωστήριο
Αγιάσου
Σήμερα το πρωί φιλοξενήσαμε στο
Θέατρο του Αναγνωστηρίου Αγιάσου το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Μουσικό Κλειδί» του
Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου και είχαμε τη χαρά να απολαύσουμε τις
αδερφές Δανάη και Κυβέλη Ντέρκεν (από
Γερμανό πατέρα και Ελληνίδα μητέρα) σε κλασικά κομμάτια πιάνου, αλλά και τα
παιδιά των σχολείων που παρακολούθησαν το βιωματικό μουσικό εργαστήρι (Δημοτικό
Σχολείο Πολιχνίτου, Δημοτικό Σχολείο Αγιάσου, Γυμνάσιο Αγιάσου, Λύκειο Αγιάσου)
και τους πρόσφεραν ως αντίδωρο τις νότες της παραδοσιακής μας μουσικής.
Σαντούρια, τζουράδες, μπουζούκι, πιάνο, μεταλλόφωνα, κιθάρα, κρουστό, χορωδία
αντήχησαν στο εξαίρετης ακουστικής θέατρό μας και έδειξαν την αγάπη και την
έφεση των παιδιών μας στη μουσική και ιδιαίτερα στην παράδοση. Μέσα από τον
πλούσιο διάλογο που αναπτύχθηκε ανάμεσα στις καλλιτέχνιδες και στο ακροατήριο αναζητήθηκαν
δρόμοι προσέγγισης της κλασικής μουσικής και των δυνατοτήτων που προσφέρει στον
καθένα για να κάνει το δικό του φανταστικό ταξίδι στον κόσμο της. Μετά το
πρόγραμμα τα παιδιά έσπευσαν να εξασφαλίσουν το αυτόγραφο των αδελφών Ντέρκεν
και φυσικά να φωτογραφηθούν μαζί τους. Στη συνέχεια ξεναγήσαμε όλη την ομάδα
στο Λαογραφικό Μουσείο και στη Βιβλιοθήκη του Πνευματικού μας Κέντρου. Έμειναν
ενθουσιασμένοι για τον πλούτο που διασώζει το Αναγνωστήριό μας, η Κιβωτός του
λαϊκού μας πολιτισμού και ο θεματοφύλακας της παράδοσής μας. Ξεχωριστή εντύπωση
τους έκανε το σαντούρι, στο οποίο μάλιστα έσπευσαν να εντρυφήσουν υπό την
καθοδήγηση του δασκάλου μας Κώστα Ζαφειρίου. Ακολούθησε προσκύνημα στα
παρεκκλήσια Ζωοδόχου Πηγής - Αγάθωνος Εφεσίου και στην Παναγία και ο επίλογος
γράφτηκε με μυρωδάτο καϊνάρι σε γραφικό ταβερνάκι της Πλατείας Αγοράς. Υποσχεθήκαμε
να ξαναβρεθούμε…
0 Η ακαταμάχητη γοητεία της άσπρης πέτρας…
Print
PDF
Αναρτήθηκε από
Αγιάσος Λέσβου
on Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2016
Ετικέτες
Αγιάσος Λέσβου
/
Comments: (0)
Οι δρόμοι της Αγιάσου καλύπτονται με λιθόστρωτο (άσπρη πέτρα)
που λέγεται ντουσεμές. Επειδή ο οικισμός είναι επικλινής και οι βροχές συχνές,
για να διευκολύνεται
το ξενέρισμα των δρόμων, κατασκεύαζαν στη μέση τους αυλάκι (λαγκαδούρ’). Σε ίσα
περίπου διαστήματα και κάθετα προς τη διεύθυνση του λιθόστρωστου έφτιαχναν τα
κιγλίτσια, που έμοιαζαν με σκαλοπάτια. Η κατασκευή αυτή βοηθούσε τους πεζούς
και τα ζώα να ανεβοκατεβαίνουν με μεγαλύτερη σιγουριά το καλντερίμι
αντιμετωπίζοντας την απότομη κλίση ή την ολισθηρότητά του, ανέκοπτε την ορμή
των όμβριων νερών που κυλούσαν στο λαγκαδούρ’ περιορίζοντας έτσι τις ζημιές από
πλημμύρες και διατηρούσε τη συνοχή της πατουμένης μη επιτρέποντας την αποδόμησή
της.
Ντουσεμέδες, αλλά διαφορετικής κατασκευής, κοσμούν ακόμα πολλά χωριά της λεσβιακής υπαίθρου. Τις τελευταίες δεκαετίες καθιερώθηκε η χρήση κυβόλιθων των Μυστεγνών (παβέδων). Οι μέθοδοι κατασκευής δείχνουν πολλές ομοιότητες με τη Βόρεια Ελλάδα, τη Θράκη και τη Μικρά Ασία.
Στην Αγιάσο διατηρούνται ακόμα σχεδόν αναλλοίωτοι στο διάβα του χρόνου πολλοί χορταριασμένοι ντουσεμέδες (πατουμένις), ιδιαίτερα στη γραφικότατη και πολυτραγουδισμένη συνοικία της Μπουτζαλιάς. Με την πολύχρονη χρήση η επιφάνειά τους λειάνθηκε τόσο πολύ που η λευκή μαρμαρόπετρα αντανακλά τις ακτίνες του ήλιου σαν καθρέφτης! Το σημερινό σεργιάνι θα μας πείσει για την ακαταμάχητη γοητεία της άσπρης πέτρας…
Ντουσεμέδες, αλλά διαφορετικής κατασκευής, κοσμούν ακόμα πολλά χωριά της λεσβιακής υπαίθρου. Τις τελευταίες δεκαετίες καθιερώθηκε η χρήση κυβόλιθων των Μυστεγνών (παβέδων). Οι μέθοδοι κατασκευής δείχνουν πολλές ομοιότητες με τη Βόρεια Ελλάδα, τη Θράκη και τη Μικρά Ασία.
Στην Αγιάσο διατηρούνται ακόμα σχεδόν αναλλοίωτοι στο διάβα του χρόνου πολλοί χορταριασμένοι ντουσεμέδες (πατουμένις), ιδιαίτερα στη γραφικότατη και πολυτραγουδισμένη συνοικία της Μπουτζαλιάς. Με την πολύχρονη χρήση η επιφάνειά τους λειάνθηκε τόσο πολύ που η λευκή μαρμαρόπετρα αντανακλά τις ακτίνες του ήλιου σαν καθρέφτης! Το σημερινό σεργιάνι θα μας πείσει για την ακαταμάχητη γοητεία της άσπρης πέτρας…
(Φωτογραφία Σίμου Χουτζαίου) |
(Φωτογραφία Σίμου Χουτζαίου) |
Αγιά Τριάδα. Νίκου
Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984 |
Νίκου Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984 |
Καρυά. Το πιο πράσινο
λιθόστρωτο του χωριού! Θυμίζει περισσότερο πατουμένη σε βουνό παρά σε οικισμό! |
Κλιμακωτό με
λιθόστρωτο στα Χάνια.
(Νίκου Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και
στεριανά.
Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.)
|
Χάνια (Νίκου Σηφουνάκη.
ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά.
Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.)
|
Σταυρί (Νίκου
Σηφουνάκη.
ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά.
Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ
1984. )
|
Μπουτζαλιά (Νίκου
Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.) |
Σταυρί (Νίκου Σηφουνάκη.
ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.) |
Σταυρί (Νίκου Σηφουνάκη.
ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.) |
Άγιος Γεώργιος (Καβίκος) Μπουτζαλιάς |
Αγιά Τριάδα. (Φωτογραφία Σίμου Χουτζαίου.) |
Ακατασκευασμένο λιθόστρωτο στην Αγριά. (Φωτογραφία Στρατή Τσουλέλη.) |
Απέσος |
Απέσος |
Απέσος |
Απέσος |
Απέσος |
Απέσος προς Κήπο Παναγίας |
Απέσος |
Αυλή Αγιάς Σωτήρας |
Αυλή Αγιάς Σωτήρας |
Αυλή Αγιάς Σωτήρας |
Αφλουγή στη γειτονιά (Φωτογραφία Σίμου Χουτζαίου.) |
Διακοσμητικός ρόδακας στην αυλή της Αγίας Σωτήρας |
Κήπος Γλεζέλη (Νίκου Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.) |
Καρυά |
Καρυά |
Κεραμίδα |
Κεραμίδα |
Λιθόστρωτο στην Αγριά (Κοντούλη) |
Μπουτζαλιά (Νίκου Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.) |
Μπουτζαλιά (Σίδερα). (Φωτογραφία Χρίστου Πρ. Μαϊστρέλη.) |
Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Στρατή Τσουλέλη.) |
Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Χρίστου Πρ. Μαϊστρέλη.) |
Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Χρίστου Πρ. Μαϊστρέλη.) |
Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Χρίστου Πρ. Μαϊστρέλη.) |
Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Χρίστου Πρ. Μαϊστρέλη.) |
Πάροδος Αγοράς προς Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Κώστα Σταματέλη.) |
Πάροδος Αγοράς |
Πάροδος Κεντρικού προς Μπουτζαλιά. (Φωτογραφία Κώστα Σταματέλη.) |
Πολύμι. (Φωτογραφία Χρίστου Πρ. Μαϊστρέλη.) |
Σταυρί (Νίκου Σηφουνάκη. ΤΑ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΑ αιγαιοπελαγίτικα και στεριανά. Εκδόσεις ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ 1984.) |
Σταυρί. (Αρχείο Χρίστου Πράτσου) |
Σταυρί |
Στη μέση το χαρακτηριστικό λαγκαδούρ' για την απορροή των όμβριων νερών |
Χάνια |
κείμενο - φωτογραφίες κύριου Παναγιώτη Κουτσκουδή
0 ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΒΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤHΣ ΛΕΣΒΟΥ ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΛΕΣΒΟΥ
Print
PDF
Αναρτήθηκε από
Αγιάσος Λέσβου
on Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016
Ετικέτες
Αγιάσος Λέσβου
/
Comments: (0)
ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΒΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤHΣ ΛΕΣΒΟΥ
ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ ΤΟΥ
ΔΗΜΟΥ ΛΕΣΒΟΥ
Μια ακόμη πινελιά πολιτισμού σ ένα έτσι κι αλλιώς γόνιμο
έδαφος, στο έδαφος της Λέσβου, που
καρπίζει πολιτισμό χιλιάδες χρόνια τώρα. Έναν πολιτισμό με κυρίαρχο
χαρακτηριστικό την ανθρωποκεντρική προσέγγιση στις ποικίλες μορφές του.
Σ αυτό το «χάραγμα» της καινούργιας χρονιάς, συγκεκριμένα
από 7 Φεβρουαρίου έως και τον Απρίλη 2016, υλοποιούμε στη Μυτιλήνη ένα
πρωτοποριακό, εκτιμούμε, θεατρικό φεστιβάλ. Ένα αποκεντρωμένο, στοχευμένο
φεστιβάλ που μεταφέρει μια σειρά αξιολογημένες παραστάσεις με αναμφισβήτητο
καλλιτεχνικό διαμέτρημα και μια σειρά παράλληλες εκδηλώσεις(
σεμινάρια-διαλέξεις-εκθέσεις θεατρικών κουστουμιών& θεατρικών προγραμμάτων)
σ ένα νησί που έχει αποδείξει ότι αγαπάει το ποιοτικό θέατρο, εκτιμάει τις
τέχνες και τις τεχνικές.
Σκοπός του φεστιβάλ είναι η ευαισθητοποίηση φορέων,
παραγόντων, ιδιωτών που δραστηριοποιούνται στον χώρο του πολιτισμού, στο
γεγονός ότι η περιφέρεια και ιδιαίτερα τα νησιά μας τον «άνυδρο» χειμώνα διψούν
στην κυριολεξία για ποιοτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις τις οποίες μπορούν να
υποστηρίξουν. Η επιλογή της Λέσβου, ενός νησιού του βορειοανατολικού Αιγαίου με
την σημειολογική σημασία που έχει αποκτήσει τούτη την εποχή το συγκεκριμένο
γεωγραφικό στίγμα, δεν είναι τυχαία.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016
, ώρα 20.00
«Το
Αμάρτημα της μητρός μου» Το διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού σε θεατρική
προσαρμογή σκηνοθεσία του Δήμου
Αβδελιώδη με πρωταγωνιστές τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη και την Αγάπη Μανουρά
ΔΕΥΤΕΡΑ 8- ΤΡΙΤΗ 9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016, ώρα 21.00
«Σταματία,
το γένος Αργυροπούλου» σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη
Θεοδωρόπουλου με την πρωταγωνίστρια την Ελένη Ουζουνίδου
ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016, ώρα 21.00
«Marvin's Room» του Scott McPherson σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου,
Δημήτρης Καρατζιάς, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιάννα Σταυράκη, Στράτος Στρατηγαρέας.
ΤΡΙΤΗ 16- ΤΕΤΑΡΤΗ 17 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016, ώρα 21.00
«Που’
ναι η μάνα σου μωρή » από το ομώνυμο βιβλίο της
Δήμητρας Πέτρουλα, σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι, με πρωταγωνιστές την Βέρα
Κρούσκα, την Αγάπη Παπαθανασίου και την Ορνέλλα Λούτη.
ΠΕΜΠΤΗ 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016
, ώρα 21.00
«Η
Απολυμένη» του Αντώνη Τσιαπανίτη
σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη με πρωταγωνίστρια την Κατερίνα Διδασκάλου
ΤΡΙΤΗ 12-ΤΕΤΑΡΤΗ 13
ΑΠΡΙΛΙΟΥ, ώρα 21.00
«Ιώβ»
σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, με πρωταγωνιστή τον Θανάση Τσαλταμπάση.
Στις
παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνονται
ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ-11.00 π.μ
Εγκαίνια έκθεσης θεατρικών κουστουμιών του Κ.Θ.Β.Ε
ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ-12.00 π.μ
Θεατρικό σεμινάριο από τον σκηνοθέτη Δήμο Αβδελιώδη με
θέμα «O
έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου ως ρυθμιστής της σημασίας και του
νοήματος»
ΔΕΥΤΕΡΑ 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ -18.00 μ.μ.
Διάλεξη του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη (με
μαγνητοσκοπημένη προβολή της παράστασης ΜΕΝΓΚΕΛΕ που έχει γράψει ο Θανάσης
Τριαρίδης και πρωταγωνιστούν η Μυρτώ Αλικάκη και ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος).
Υπεύθυνοι
επικοινωνίας:
Ελισάβετ Κελέση 6933-413060
Ασπασία Δαινά: 6934-115555
Προπώληση
εισιτήριων:
Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου
Μυτιλήνης Τ. 2251037394
Φορέας
υλοποίησης : «Όψεις Πολιτισμού», politismos33@gmail.com Τ. 2310-257218
MARVIN'S
ROOM
Σε
σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά
Με τους Αθηνά Τσιλύρα, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Δημήτρης Καρατζιάς,
Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιάννα Σταυράκη, και ο Στράτος Στρατηγαρέας
Στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης την Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου
Το 1991 ο Χανκ μαθαίνει από τη μητέρα του, Λι, την ύπαρξη
της θείας του Μπέσυ, που πάσχει από λευχαιμία και χρειάζεται μυελό των οστών
για μεταμόσχευση. Η Μπέσυ ζει στην Φλόριντα, όπου φροντίζει την ανάπηρη θεία
της, Ρουθ και τον κατάκοιτο πατέρα της, Μάρβιν. Ο Χανκ με τη μητέρα του και τον
αδερφό του Τσάρλυ ταξιδεύουν από το Οχάιο στη Φλόριντα. Με αφορμή την ασθένεια
της Μπέσυ η οικογένεια ξαναενώνεται. Οι
δύο αδερφές επιτέλους ξανασυναντιούνται μετά από 18 χρόνια. Είχαν να βρεθούν
από τότε που ο πατέρας τους είχε πάθει το πρώτο εγκεφαλικό. Η μία αποφάσισε να
αφιερώσει όλη τη ζωή της στη φροντίδα αυτών των ανθρώπων και η άλλη να
κυνηγήσει τα όνειρα της. Η Μπέσυ έμεινε με την οικογένεια της και η Λι
αποφάσισε να φτιάξει τη δική της. Το καθήκον και τα πρέπει από τη μια, τα θέλω
από την άλλη. Δύο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες που είναι αδύνατο να μην
οδηγηθούν σε σύγκρουση. Μόνο που η αρώστεια της Μπέσυ γίνεται η χαμένη ευκαιρία
να ξαναβρούν η μια την άλλη, να ξαναχτίσουν τη σχέση τους από την αρχή, να
κερδίσουν το χαμένο χρόνο, να παραμερίσουν όλα αυτά που τις χώρισαν και να δουν
τη ζωή τους από διαφορετική οπτική γωνία. Κι όλα αυτά μέσα από την αφήγηση του
Χανκ σήμερα, ενός 43χρονου άντρα, 25
χρόνια μετά από εκείνα τα γεγονότα, μια και η Μπέσυ με τη στάση της, την
ανιδιοτελή της αγάπη, την δοτικότητα και την αισιοδοξία της του άλλαξε τη ζωή.
Το Marvin's Room είναι ένα από τα πιο αστεία και
συγκινητικά έργα για την αναζήτηση, την αξία και την ανάγκη του κάθε ανθρώπου
να βρει, να αποκτήσει, να κρατήσει μια οικογένεια. Ένα κοινωνικό έργο, γεμάτο
ανθρωπιά, χιούμορ και τρυφερότητα, που αποδομεί, καυτηριάζει αλλά ταυτόχρονα
εξυψώνει το θεσμό της οικογένειας. Ο McPherson αντιμετωπίζει με έναν μοναδικό κωμικοτραγικό
τρόπο την κάθε αρώστεια, την ιδέα του Θανάτου, την ελπίδα, την ανιδιοτελή
αγάπη. Και περνάει ένα εκπληκτικό μήνυμα για την ουσία και το νόημα της ζωής.
Ότι σε κάθε περίπτωση νικητής όλων είναι η αγάπη.
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Scott
McPherson
Μετάφραση:
Μελισσάνθη Μάχουτ
Σκηνοθεσία / Δραματουργική Επεξεργασία : Δημήτρης Καρατζιάς
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Κοστούμια : Aλέξης
Φούκος
Παραγωγή: VAULT
Παίζουν: Αθηνά
Τσιλύρα, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Δημήτρης Καρατζιάς, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιάννα
Σταυράκη, Στράτος Στρατηγαρέας
Παραστάσεις:
Μυτιλήνη : Τετάρτη
10
Φεβρουαρίου , Δημοτικό Θέατρο, ώρα 21:00
Τιμές εισιτήριων: 12€ γενική
είσοδος & 10€ φοιτητικό-ανέργων
Προπώληση εισιτήριων:
Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου Μυτιλήνης Τ. 2251037394
Κριτικές
«...
αστείο, συγκινητικό, αληθινό...»
Chicago Sun - Times
«...μια
παράσταση που πρέπει να μπει στη λίστα του κάθε θεατρόφιλου με τις παραστάσεις
που πρέπει οπωσδήποτε να δει...»
Chicago Splash
«...ένα
απο τα πιό αστεία, σοφά και συγκινητικά έργα της χρονιάς. Όταν το αμερικάνικο
θέατρο αποκτά μια τόσο αυθεντική φωνή,
οφείλουμε να την ακούσουμε»
New York Times
«
... Θάνατος, αγάπη και καθήκον πλέκονται λιτά σε ένα συναισθηματικά φορτισμένο
έργο. Τη μία στιγμή γελάμε και την αμέσως επόμενη σωπαίνουμε από συμπόνοια.
Ποτέ ξανά ο θάνατος δεν έχει παρουσιαστεί με τόσο ενδιαφέρον και η αγάπη τόσο
περίπλοκη... »
New York Post.
«Θεατρικοί Βηματισμοί στο νησί της Λέσβου» υπό την
αιγίδα του Δήμου Λέσβου
«ΙΩΒ»
σε σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνι
με τον Θανάση Τσαλταμπάση
Στο Δημοτικό
Θέατρο Μυτιλήνης την Τρίτη 12 Απρίλιου & την Τετάρτη 13 Απριλίου
Η βιβλική ενσάρκωση της υπομονής,
βασισμένο σε επιλεγμένα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης, καθώς και σε
κείμενα που αφορούν στην ιστορία του Ιώβ από την παγκόσμια λογοτεχνία και
ποίηση.
Στην ιδιαίτερη αυτή
παράσταση θα συναντηθούν ο πάντα ανατρεπτικός Τσέζαρις Γκραουζίνις και ο Θανάσης
Τσαλταμπάσης, ο οποίος φέτος θα κινηθεί σε «κόντρα», για εκείνον,
υποκριτικούς δρόμους.
Αφορμή για τη συγκεκριμένη παράσταση στάθηκαν οι πολιτικές αναταράξεις των
τελευταίων μηνών, ο φόβος των ανθρώπων για το απρόοπτο και, εν γένει, το
ευμετάβλητο της ζωής.
Ο Ιώβ, πρόσωπο της Παλαιάς Διαθήκης, ήταν φημισμένος για το ήθος και την
ορθοφροσύνη του. Δεν είχε κανένα παράπονο από τη ζωή του, ως τη στιγμή που από
ένα καπρίτσιο του Σατανά, μπήκε στο θεϊκό στόχαστρο. Ο Θεός τον υποβάλλει σε
δοκιμασίες, αφαιρώντας του όλα όσα του είχε προσφέρει γενναιόδωρα, προκειμένου
ν' αποδείξει στο Σατανά ότι η αγάπη που του έτρεφε ο Ιώβ ήταν από σεβασμό και
όχι από φόβο, μην τυχόν στερηθεί την ευδαιμονία. Ο Ιώβ, παρά τον πόλεμο
δοκιμασιών, δεν παραπονέθηκε ποτέ, γι αυτό και ως ανταμοιβή για την υπομονή του
-που έμεινε παροιμιώδης ως «ιώβειος υπομονή»-,
αποκαταστάθηκε από το Θεό στην αρχική του κατάσταση υγείας και
ευδαιμονίας, και μάλιστα με μεγαλύτερα πλούτη.
Η ιστορία του Ιώβ έχει
εμπνεύσει πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες, οι οποίοι χρησιμοποίησαν τη γεμάτη
βάσανα ιστορία του για να μιλήσουν για μείζονα θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η παράσταση διατρέχεται
από συναισθήματα και αξίες που αφορούν διαχρονικά τους ανθρώπους, καθώς πολλοί
μέσα σε λίγα λεπτά πέρασαν από την ευτυχία στη δυστυχία και από τον πλούτο στην
ανέχεια. Καταστάσεις που ο σύγχρονος Έλληνας μπορεί ν' αναγνωρίσει, λόγω των
όσων βιώνει τα τελευταία χρόνια.
Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης θα
αναμετρηθεί με τον ήρωα πάνω στη σκηνή του «Ιλίσια-Βολανάκης», υπηρετώντας το
λυρισμό και την ποιητικότητα του κειμένου, βάζοντας όμως τις δικές του έντονες
και ανανεωτικές «πινελιές». Θα είναι μια παράσταση που τη χαρακτηρίζει ο όρος
«αναπάντεχη», με εκπλήξεις και ενδιαφέρον, τόσο για τον πρωταγωνιστή όσο και
για τους θεατές.
Συντελεστές:
Δραματουργική
επεξεργασία: Τσέζαρις Γκραουζίνις,
Θανάσης Τσαλταμπάσης
Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις
Σκηνικά -
Κοστούμια: Κατερίνα Αϊναροζίδου
Μουσική: Κώστας Ξενόπουλος
Παραγωγή: Παναγιώτα και Κώστας Ξενόπουλος
Καλλιτεχνική
Διεύθυνση: Θανάσης Τσαλταμπάσης
Φωτογραφίες
παράστασης: Γεωργία Σιέττου, Στέλιος
Δανιήλ
Παίζει ο Θανάσης Τσαλταμπάσης.
Τα κείμενα της
παράστασης είναι σε μετάφραση της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας.
Πληροφορίες- Κρατήσεις:
6933-413060, 6934-115555
Παραστάσεις:
Μυτιλήνη: Τρίτη 12 Απριλίου, Δημοτικό
Θέατρο, ώρα 21:00
Τετάρτη 13 Απρίλιου, Δημοτικό
Θέατρο, ώρα 21:00
Τιμές εισιτήριων: 12€ γενική είσοδος
& 10€ φοιτητικό-ανέργων
Προπώληση εισιτήριων:
Ταμείο
Δημοτικού Θεάτρου Μυτιλήνης Τ. 2251037394
Κριτικές
Ως αφηγητής και ως Ιώβ, ο
Τσαλταμπάσης είχε αμεσότητα, μεστότητα φωνής, εντάσεις, μεταπτώσεις,
δραματικούς τόνους αυθεντικής οδύνης, οργής όπως και μέτρο. Ως Σατανάς –που πείθει έναν ολόκληρο Θεό
να δοκιμάσει με τόση φρίκη και σκληρότητα τον ευσεβή, καρτερικό, μεγαλόψυχο
πιστό του– βρήκα εύκολη επιλογή την καρτουνίστικη, παρά π.χ. μια δαιμονική
εκδοχή. Αδιερεύνητη βρήκα και τη φωνητική μεταμόρφωση για τους φίλους του Ιώβ.
Ο ικανός ηθοποιός κινήθηκε σε γνωστές του μανιέρες ανάμεσα σε μια ελαφρώς γκέι-
κοροϊδευτική εκφορά και σε μια γεροντική φωνή που πνίγεται μαζί με τις λέξεις
σ’ ένα βηχαλάκι στο τέλος της φράσης. Θεωρώ πως χρωστάει στον εαυτό του πολύ
πιο γόνιμες αναζητήσεις φωνής, κίνησης, έκφρασης με διαφορετικές τεχνικές, που
θα τον βοηθήσουν να μην ποτίζει κυριολεκτικά τα σανίδια με τον ιδρώτα της
συγκινητικής του προσπάθειας.
«Θεατρικοί Βηματισμοί στο νησί της Λέσβου» υπό την
αιγίδα του Δήμου Λέσβου
«Η Απολυμένη»
του Αντώνη Τσιαπανίτη
με την Κατερίνα Διδασκάλου
Στο Δημοτικό
Θέατρο Μυτιλήνης την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου
Η Μαριέτα εργάζεται ως κοσμικογράφος σε μεγάλο
γυναικείο περιοδικό. Η στήλη της θεωρείται κορυφαία στο είδος της. Πλούσιοι και
διάσημοι κάνουν το παν για να δημοσιεύσει φωτογραφία τους. Η ζωή της είναι
γεμάτη λάμψη, πάρτι, ταξίδια. Και μια μέρα απολύεται...
Όλες οι ‘πόρτες’ κλείνουν, το τηλέφωνο σιωπά, τα καλέσματα ακυρώνονται, οι επώνυμες φίλες ‘εξαφανίζονται’. Η Μαριέτα ολομόναχη, χωρίς στήριξη από πουθενά, αγωνίζεται να επιβιώσει.
Καθώς η μοναξιά και η πείνα την κυκλώνουν,
συνειδητοποίει πως πριν απολυθεί από τη δουλειά της ήταν απολυμένη από τον ίδιο
της τον εαυτό, από την ίδια της την ζωή που την διέσχισε σαν υπνοβάτρια χωρίς
να γνωρίζει ποια είναι, τι θέλει, τι πραγματικά έχει ανάγκη. Και τότε όλα
αλλάζουν.Όλες οι ‘πόρτες’ κλείνουν, το τηλέφωνο σιωπά, τα καλέσματα ακυρώνονται, οι επώνυμες φίλες ‘εξαφανίζονται’. Η Μαριέτα ολομόναχη, χωρίς στήριξη από πουθενά, αγωνίζεται να επιβιώσει.
"Η Μαριέτα πάει παντού" ήταν ο τίτλος της στήλης της όταν εργαζόταν. "Η Μαριέτα πάει στην αλήθεια της" αποφασίζει να είναι πλέον ο τίτλος της ζωής της.
Συντελεστές:
Παίζει: Κατερίνα Διδασκάλου
Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης
Σκηνικά - Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Μουσική: Κώστας Γάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Παπαφωτίου
Παίζει: Κατερίνα Διδασκάλου
Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης
Σκηνικά - Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου
Μουσική: Κώστας Γάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Παπαφωτίου
Φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας
Πληροφορίες: 6933-413060,
6934-115555
Παραστάσεις:
Μυτιλήνη: Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου,
Δημοτικό Θέατρο, ώρα 21:00
Τιμές εισιτήριων: 12€ γενική είσοδος
& 10€ φοιτητικό-ανέργων
Προπώληση εισιτήριων:
Ταμείο
Δημοτικού Θεάτρου Μυτιλήνης Τ. 2251037394
Κριτικές
Απολυμένη δηλαδή λυμένη δηλαδή απελευθερωμένη και η
Κατερίνα Διδασκάλου ερμήνευσε με έκρηξη ταλέντου και ευεργετικής απλότητας το
ρόλο της κοσμικογράφου Μαριέττας που διανύει κλιμακωτά στα τετραγωνικά του
σπιτιού της ένα ολόκληρο κόσμο, αυτόν που περικλείει μόνο το ίδιο το
ονοματεπώνυμό μας ή αν προτιμάτε ο παντοτινός εαυτός μας. Ζυγιασμένα εκφραστικά
μέσα, σωστή άρθρωση και σάρωση/δράση της θεατρικής σκηνής στο περισσότερο της
λύτρωσης παρά της καθοδήγησης (κείμενο/σκηνοθεσία) με ορατό ερμηνευτικό στίγμα.
Ουσιαστικά μια “ερμηνευτική αντίστιξη” που στην θεατρική πράξη (κείμενο-
σκηνοθεσία- ερμηνεία) απέδωσε με άνεση και ποιότητα (ρόλου). Ευεργετική
απλότητα στην επανάληψη της.
Καναβάκη Αριάδνη
«Θεατρικοί Βηματισμοί στο νησί της Λέσβου» υπό την
αιγίδα του Δήμου Λέσβου
«Που είναι η μανά σου
μωρή;»
της Δήμητρας Πετρούλας
με την Βέρα
Κρούσκα
Στο Δημοτικό
Θέατρο Μυτιλήνης την Τρίτη 16 Φεβρουαρίου & την Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου
Εκείνο το κρύο πρωινό του Γενάρη του 1946, λίγα μέτρα έξω από το
σπίτι τους, δολοφονούνται ομαδικά τα περισσότερα μέλη της οικογένειας Πέτρουλα,
από τις ένοπλες συμμορίες της "Χ". Το τρίχρονο κοριτσάκι της
οικογένειας που επέζησε της σφαγής
κατέγραψε αργότερα τα φοβερά εκείνα γεγονότα της εξόντωσης της μάνας
της, των αδελφιών της, των άλλων συγγενών της, σαν μνημόσυνο για τους
σκοτωμένους, σαν σιωπηλό μοιρολόι, σαν κλάμα που σταλάζει όμως από την ψυχή της
ελπίδα, σαν ξέσπασμα στο παράπονο γιατί αναγκάστηκε να περάσει τόσο δύσκολα
παιδικά χρόνια και να ζήσει «τρέχοντας» κι όχι αργά και φυσιολογικά.
«Πίστεψα» -σημειώνει η Δήμητρα Πέτρουλα- «πως είχα υποχρέωση να
το γράψω σαν ελάχιστη ανταπόδοση στην πολύτιμη και συνάμα βαριά κληρονομιά που
μου αφήσανε οι σκοτωμένοι μου γονείς και τ' αδέρφια μου. Τη ζωή τους τη
χαρίσανε όπου εκείνοι πιστεύανε πως έπρεπε. Αδιαφιλονίκητο δικαίωμα τους. Σε
μένα όμως, είτε το 'θελα είτε όχι, αφήσανε το σκοτωμό τους. Έτσι αποφάσισα να
γράψω ρωτώντας κι όλους όσοι δεχτήκανε και δέχονται την ίδια με μένα
κληρονομιά, όπου κι αν βρίσκονται, είτε στην πατρίδα μου είτε στη Χιλή είτε στη
Νικαράγουα είτε στο Λίβανο είτε στην Αφρική, ή όπου αλλού. Τι θα την κάνουμε
αυτή μας τη βαριά κληρονομιά; Μέτρο να μετράμε το μίσος, αίμα να ποτίζουμε την
εκδίκηση, ή μαχητή ακούραστο και φύλακα ακοίμητο της Ειρήνης»; Εβδομήντα χρόνια μετά,
το έργο είναι επίκαιρο όσο ποτέ, και αναγκαίο για την αποκατάσταση της
ιστορικής αλήθειας (της άρνησης της λήθης), σε μια εποχή που ιδεολογικοί
απόγονοί των παραπάνω, επιδιώκουν μια συνειδητή παραχάραξη της ιστορίας,
εξυμνώντας τους ως «πατριώτες».
Εβδομήντα χρόνια μετά και γίνεται τραγικά επίκαιρο, καθώς οι
ιδεολογικοί απόγονοι των Ναζί προσπαθούν να βρουν κοινωνικά ερείσματα,
εκμεταλλευόμενοι την εντεινόμενη κρίση
και τις συνέπειες της.
Τραγικά επίκαιρο καθώς γινόμαστε μάρτυρες του δράματος των
ανθρώπων που οι εμφύλιοι, οι ξένες επεμβάσεις και οι πόλεμοι στη Μέση Ανατολή
και την Αφρική ξεριζώνουν από τον τόπο τους.
Εβδομήντα χρόνια μετά και το μήνυμα της πολύπαθης γενιάς είναι
χαραγμένο στο μνημείο των εκτελεσμένων, που ευλαβικά έστησε η Δήμητρα Πέτρουλα:
«Διαβάτη αντί μνημόσυνο/ ιστόρισε την ερημιά/ που άφησε πίσω ο διχασμός/ σαν
πέρασ' απ' τη Μάνη. / Είθε ο δικός μας σκοτωμός/ και το δικό μας αίμα/ να γίνει
για τους ζωντανούς/ μήνυμα συμφιλίωσης/ και προσταγή ενότητας/ ομόνοιας και
ειρήνης/ να μη ρημάξει η Ελλάδα μας/ ως ρήμαξε η Μάνη».
Συντελεστές:
Σκηνικά – κοστούμια: Χριστίνας
Κωστέα
Με την Βέρα Κρούσκα
Θεατρική διασκευή: Σοφία
Αδαμίδου
Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Φωτισμοί: Ελίζα
Αλεξανδροπούλου
Παίζουν
επίσης: Ορνέλα Λούτη και Αγάπη Παπαθανασιάδου.
Πληροφορίες: 6933-413060, 6934-115555
Παραστάσεις:
Τρίτη 16 Φεβρουαρίου, Δημοτικό Θέατρο, ώρα 21:00
Τετάρτη 17 Φεβρουάριου,
Δημοτικό Θέατρο, ώρα 21:00
Τιμές εισιτήριων: 12€ γενική είσοδος
& 10€ φοιτητικό-ανέργων
Προπώληση εισιτήριων:
Ταμείο
Δημοτικού Θεάτρου Μυτιλήνης Τ. 2251037394